tisdag 23 mars 2010

KattFnatt

Jag delar mitt hem med tre andra individer,
en man och två katter,
finaste familjen kallar vi oss,
oftast. (haha)

Idag tänker jag ägna mig åt de två fyrbenta familjemedlemmarna,
Else och Esther,
Else är döpt efter min mamma för deras personligheter är så lika,
Esther för att det är ett fint namn,
enkelt!

Att leva med katter är dock inte enkelt,
aldrig nånsin,
inte våra iallafall,
de är ibland så egensinniga att jag blir tokig,
dock minns jag inte mitt liv innan de?!

Else är egentligen en panter,
och antagligen lite människa,
typ Panter-Einstein-människa,
läskigt.

Hon är projektarbetaren som hatar att ha tråkigt,
hon gör leksaker av tapetern,
klättrar på köksskåpen,
öppnar dörrar,
snor strumpor,
sover på skohyllan,
gömmer sig i väskor/påsar,
kastar sig ut så fort ytterdörren öppnas,
stiger upp 04 varje dag och hoppar på dörrar tills vi vaknar bara för att HON har tråkigt,
kelar bara när HON känner för det vilket är ytterst sällan.

Hon är katten som flyttade sin stubbe genom hela hallen, satt på den tills jag kom hem från jobb å öppnade ytterdörren för att då hoppa över mitt huvud,
hon puttade även upp fönstret på vår inglasade balkong och hoppade ut,
hon älskar skrivaren till Js stora förtret (den låter ju, rör sig OCH är förbjuden att röra om man inte heter nåt på J)
hon satt i mammas kakelugn i tre dagar för att sedan fånga en mus och tittade då ytterst oförstående på mamma eftersom vi inte hade möss i Malmö. Stadskatt- javisst! haha!

Den andra då,
Esther,
hon är ingen panter eller människa,
hon är en katt-dam,
en sådan som sover 89 % av dagen,
gnäller när hon är vaken,
vägrar dricka ur skålen- det ska vara rinnande vatten,
ska kelas HELA tiden annars lackar hon ut,
hon ÄR helt enkelt drottning,
spatserar från rum till rum med svansen i vädret och nosen likaså,
skickar blickar som kan döda om man gör något som inte passar damen,
får ett par frispel varje dag med sin syster för att sedan återgå till att sova (helst på J eller mig),
hon lyckades dock klättra upp i ett träd en gång- men föll ner som en säck potatis,
tokkatt.

Dock de bästa katterna nånsin.

(så länge du inte frågar oss klockan 04.00 när Else kör sin morgonritual eller när de ger sig på Js instrument eller när de bajsade i min pappas säng eller när de tog sönder Anders prydnassaker och kissade i hans soffa eller när de river ner tapeterna eller när de (läs;Esther) skriker sig igenom dagarna eller när de kloar på vår nya säng eller när de läs;Esther står utanför toalettdörren och vrålar när man ska kissa eller när de hoppar upp på köksbordet för 1000e gången bara för att jävlas eller när man kommer på de med att dricka ur mitt vattenglas på bordet genom att doppa ner tassen...)

En annan sak som beskriver deras egensinne ganska tydligt:
De kommer ut från sin toalett och blänger som aldrig förr för att vi kanske missat att göra rent just den dagen,
man känner sig urusel och städar genast upp,
då kommer båda två,
hoppar ner i lådan och bajsar,
vilket gör att jag städar igen,
då kissar de,
jag städar igen,
då bajsar de,
ungefär där har jag lackat ur och gått därifrån,
efter spatserar de sjukt nöjda över att de fått mig att dansa efter deras lilla j***a pipa,
IGEN!

Historierna är många och långa,
galna och roliga,
mer än en gång har vi tänkt tanken att sälja de på Blocket (J hotade med det inatt faktiskt) men bara för en sekund,
det är faktiskt helt omöjligt att tänka sig livet utan de i det långa loppet,
de är en del av det här hemmet,
de står för all underhållning och det mesta kelet,
jag
är
trots
allt
lyckligt
lottad
som
får
dela
mitt
liv
med
den
stora
kärleken
och
de
bästa
katterna.

Jag är för övrigt kräkfri,
lite febrig,
mör i kroppen,
illamående,
men vid väldigt gott mod.

Glöm inte att le mot någon idag,
med kärlek
Linda

Ps. har försökt lägga upp bilder på katterna i inlägget men det bara strular så nu skiter jag i det. Ds.

1 kommentar:

  1. hahahaha, underbart! Dina katter kan få träffa miio någon dag, då lär det bli liv i luckan:P

    Puss

    SvaraRadera