måndag 6 augusti 2012

Till alla Ensamstående Föräldrar därute!

Mina dagar som ensamstående mamma är räknade,
om några veckor är vi tre därhemma,
jag vill med detta inlägg hylla alla er ensamstående föräldrar därute,
lite extra vill jag hylla er som precis som jag blivit ensamstående mot er vilja.

Ni är så otroligt modiga,
starka,
häftiga,
viktiga,
duktiga,
enastående.

Låt ingen säga något annat.
NÅGONSIN.

För de vet inte hur det är.

För det är tungt,
jävligt tungt att vara ensam med allt,
ekonomiskt som känslomässigt,
våga erkänna det så blir det lättare att bära,
man får känna så,
det gör alla någon gång,
och det betyder inte att ni inte vill ha ert barn,
bara att ni är mänskliga.

Alla klarar faktiskt inte av det,
så vi som gör det ska klappa oss rejält på axeln,
varje dag,
många gånger,
dag som natt.

Jag har tjutit många nätter när jag trott att tröttheten ska ha ihjäl mig,
och många dagar när livet har visat sig från sin värsta sida.

Jag har legat som en blöt pöl hos psykologen och gråtit ut min förtvivlan över vilken usel förälder jag är som inte orkar allt som jag borde,
hon har då klappat min hand och viskat stärkande ord,
ingen människa orkar allt,
så ta hjälp när ni behöver.

Jag har många gånger fått svälja stoltheten och ringa min familj (och mina vänner) för avlastning då tröttheten tagit över,
det är jag idag otroligt stolt över för jag vet nu att ingen människa klarar sig utan hjälp och det är INGET att skämmas över.

Ni är så fantastiskt jävla bra att ni förtjänar en tapperhetsmedalj så här får ni en av mig över internet --> SWOOSH!

Läs detta inlägg när ni har era dippar och kom ihåg att ni inte är ensamma,
jag finns med er i hjärtat,
jag hejar på er när tröttheten/ångesten/sorgen/ilskan/hopplösheten tar över,
för NI är de allra starkaste jag vet och era barn är otroligt lyckligt lottade som har er. (att ni finns och delar livet med de väger tyngre än det spånhuvudena som lämnat ställt till med, det är jag numera helt övertygad om!!!)

med min djupaste kärlek och respekt
Linda- ensamstående mamma till världens bästa Lilla A

PS. sömn är otroligt viktigt så skit i städning och alla andra måsten när det är tufft och sov så fort ni får en möjlighet, livet blir lättare då och ingen har dött av lite damm i hörnen. DS.



1 kommentar:

  1. Så glad jag är för din skull! För ER skull!

    Ja det är ett otroligt jobb att vara ensamstående förälder. Och det jag förstått är det tuffaste är egentligen inte att dra runt vardagen utan att inte ha någon att dela roliga stunder med... en av mina vänner fick nog av sina barns fars ointresse och "slängde ut honom" när minsta barnet var några månader gammalt (storasyster drygt två år äldre). Hon är så jäkla stark. Att hellre välja sina två barn (än att ha tre, som hon själv uttryckte det) och sen driva runt sitt liv och sin vardag. Det är starkt. Hon är GRYM!

    Stämmer upp i hurraropen för de ensamstående! För styrkan! Och för kärleken!

    SvaraRadera